Rusza Notarialny Rejestr Testamentów
Już 5 października rusza Notarialny Rejestr Testamentów (NORT). Jak będzie działał i jaki jest cel jego uruchomienia? Notarialny Rejestr Testamentów pozwoli uniknąć problemów wynikających z zaginięcia lub zniszczenia testamentu.
Notarialny Rejestr Testamentów zawierać będzie wyłącznie potwierdzenie, że dana osoba sporządziła lub zdeponowała testament w konkretnej kancelarii notarialnej. Za życia testatora nikt nie będzie mógł sprawdzić, czy sporządził on testament. Stanie się to możliwe dopiero po jego śmierci – po okazaniu aktu zgonu. Rejestr prowadzony będzie elektronicznie, ale dostęp do niego wymagać będzie pośrednictwa notariusza. Aby sprawdzić, czy został zarejestrowany testament zmarłego, wystarczy pójść do dowolnej kancelarii notarialnej. Kto może zarejestrować testament? Każdy, kto sporządza testament. Nie ma znaczenia jego miejsce zamieszkania, ani obywatelstwo.
Dzięki zgodności NORT z zasadami konwencji bazylejskiej możliwa będzie wymiana danych z systemami w innych krajach, zrzeszonymi w Europejskim Stowarzyszeniu Rejestrów Testamentów (ARERT).
Czy rejestrowanie testamentu będzie obowiązkowe? Nie. Niezarejestrowany testament jest tak samo ważny jak zarejestrowany. Zarejestrowanie testamentu jest całkowicie bezpłatne. Płatne będzie natomiast wyszukiwanie informacji o zarejestrowanym testamencie.
Dostęp do systemu mają wyłącznie notariusze. Tylko oni mogą rejestrować testamenty i wyłącznie za ich pośrednictwem można uzyskać, po przedstawieniu dowodu śmierci testatora, listę testamentów sporządzonych przez zmarłego albo stwierdzenie, że żaden jego testament nie został zarejestrowany.
źródło: www.ms.gov.pl