Nowe rodzaje patentów żeglarskich
Nowa ustawa o bezpieczeństwie morskim wprowadza kilka porządkujących zmian w zakresie uprawiania żeglugi jachtami morskimi. Podstawową zmianą jest wprowadzenie podziału jachtów morskich na jachty rekreacyjne oraz jachty komercyjne.
Zmiany nie dotyczą przepisów dla jachtów rekreacyjnych o długości całkowitej do 15 m. Odnośnie takich jednostek została zachowana liberalizacja z 2007 r.
W projekcie ustawy zostały doprecyzowane poszczególne wymagania dla jachtów komercyjnych oraz rekreacyjnych o długości całkowitej powyżej 15 m w celu zapewnienia bezpieczeństwa jednostek znajdujących się na akwenach morskich oraz osób znajdujących się na ich pokładzie.
Wprowadzono zasady i reguły przewożenia pasażerów na jachtach komercyjnych. Aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom korzystającym z usług armatorów takich jachtów niezbędne jest wprowadzenie osobnych wymagań odpowiadających tej specyfice żeglugi komercyjnej. Regulacje spowodują, że osoby (pasażerowie) chcące skorzystać z atrakcji jakie niesie ze sobą podróż morska, będą bezpieczne w trakcie rejsów na pokładzie takich statków. Należy również zaznaczyć, że wymagania dla jachtów komercyjnych używanych do czarterowania statku bez załogi zostały ograniczone do spełniania kryteriów w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia (m.in. w środki ratunkowe i sygnalizacyjne, nawigacyjne, urządzenia radiokomunikacyjne, przeciwpożarowe). Oznacza to w praktyce, że jachty będą zobowiązane do posiadania Karty Bezpieczeństwa, ale w przypadku takich jachtów komercyjnych w stosunku do załogi dalej obowiązywać będą patenty żeglarskie lub motorowodne.
Kwestie przewozu pasażerów na jachtach komercyjnych zostały uproszczone w stosunku do żeglugi pasażerskiej. Pozostało ograniczenie przewożonych pasażerów do 12 osób zgodnie z przepisami międzynarodowymi. Wprowadzenie rejestracji pasażerów zwiększy skuteczność oraz możliwość szybkiej pomocy w sytuacjach zagrożenia przez służby SAR.
Dla podniesienia bezpieczeństwa żeglugi oraz osób przebywających na jachtach podczas rejsów komercyjnych z udziałem pasażerów, zostanie wprowadzona nowa grupa kwalifikacji w zakresie kierowania oraz bezpiecznej obsługi jachtów komercyjnych. Wprowadzono 4 warianty kwalifikacji uprawniające do prowadzenia jachtów morskich:
- patenty żeglarskie i motorowodne – dla jachtów rekreacyjnych oraz jachtów komercyjnych czarterowanych bez załogi;
- patenty żeglarskie i motorowodne uzupełnione 3 świadectwami przeszkoleń podstawowych STCW – dla jachtów komercyjnych;
- kwalifikacje zawodowe marynarzy uzupełnione o specyfikę uprawiania żeglugi na jachtach morskich – dla jachtów rekreacyjnych i komercyjnych (w przypadku komercyjnych z aktualnymi świadectwami przeszkoleń podstawowych STCW);
- zawodowe patenty żeglarskie – dla jachtów komercyjnych oraz mega – jachtów.
Rozwijający się światowy rynek żeglarstwa komercyjnego stwarza zapotrzebowanie na osoby posiadające żeglarskie kwalifikacje zawodowe (wymienione jako ostatnie). W Polsce prowadzone są już szkolenia takiego rodzaju, na podstawie programów szkoleniowych administracji Wielkiej Brytanii.
źródło: www.mi.gov.pl