Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

Nowe regulacje sytuacji kryzysowej


22-09-2011

Uregulowanie zasad informowania, ostrzegania i alarmowania kiedy dojdzie do sytuacji kryzysowej, wprowadzenie obowiązku tworzenia programów ochrony ludności, a także edukowanie obywateli na temat zagrożeń oraz sposobów radzenia sobie z nimi - to najważniejsze propozycje założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o zarządzeniu kryzysowym. Projekt założeń został przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu 22 czerwca br.

REKLAMA

Tworzone na poziomie gminy, powiatu i województwa, wieloletnie programy ochrony ludności, usystematyzują potrzeby dotyczące ochrony ludności, priorytety, zadania i skuteczne sposoby ich realizacji. Zaproponowane w projekcie rozwiązania pozwalają na opracowywanie wspólnych programów. Gminne i powiatowe programy ochrony ludności zatwierdzane będą przez wojewodę, natomiast wojewódzkie przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Nowelizacja nakłada obowiązek uzgadniania programów z działającymi na danym terenie służbami realizującymi zadania ochrony ludności.

Programy muszą być spójne z planami zarządzania kryzysowego. Wojewoda będzie czuwał nad tym, aby gminy i powiaty opracowały program zgodnie z ustalonym terminem. Gdy samorząd nie będzie w stanie wywiązać się z tego zadania wojewoda może zlecić jego opracowanie wyznaczonym przez siebie ekspertom. Mechanizm ten, obok propozycji zakwalifikowania zadania dotyczącego opracowywania programów ochrony ludności jako zadania zleconego samorządu terytorialnego, wzmocni rolę wojewodów w systemie ochrony ludności.

Nowelizacja kładzie także nacisk na przeprowadzanie ćwiczeń z zakresu ochrony ludności. Ćwiczenia będą polegały m.in. na przetestowaniu procedur ostrzegania i alarmowania ludności, procedur ewakuacji, organizacji ochrony przed skutkami zagrożeń chemicznych, biologicznych i radiacyjnych. Projekt powierza przeprowadzanie ćwiczeń gminom i powiatom. Samorządy mogą je organizować wspólnie. O tym ile ćwiczeń się odbędzie, jaki będzie ich temat, zakres oraz zasięg zadecyduje wojewoda w harmonogramie ćwiczeń ochrony ludności przygotowanym dla obszaru całego województwa na dany rok.

Ćwiczenia wojewódzkie będą przeprowadzane raz w roku. Zostaną w nie włączeni starostowie i wójtowie z terenu danego województwa. Sprawozdanie z ćwiczeń wojewódzkich i sprawozdanie z realizacji wniosków z ćwiczeń zatwierdzi minister spraw wewnętrznych i administracji. Ramowy plan ćwiczeń z zakresu ochrony ludności będzie elementem wojewódzkiego programu ochrony ludności.

W sytuacji zagrożenia należy jak najszybciej ostrzec mieszkańców. W projekcie zadanie to zostało powierzone wszystkim organom administracji publicznej, ale będzie ono realizowane przede wszystkim przez samorząd terytorialny, czyli wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) i starostów. Będą oni odpowiadać za organizowanie i utrzymanie systemu alarmowania i ostrzegania ludności o zagrożeniach.

źródło: www.mswia.gov.pl


Promowane aktualności

Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.