Korzystasz z usług turystycznych? Możesz czuć się bezpieczniej
W związku z ostatnimi zdarzeniami, wynikającymi z ogłoszeń przez biura podróży upadłości i problemami powrotu do kraju osób przebywających za granicą, prawodawca podniósł poziom zabezpieczeń ich ewentualnych, mających powstać w przyszłości roszczeń.
29 grudnia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (Dz. U. Nr 252, poz. 1690).
Rozporządzenie to określa szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w ustawie o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268), a także: termin powstania obowiązku, ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną, tego ubezpieczenia.
Ubezpieczenie będzie obejmowało:
- pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku, gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu;
- pokrycie zwrotu wpłat wniesionych przez klientów tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku, gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana
- pokrycie zwrotu części wpłat wniesionych przez klientów tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie została zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu.
Obowiązek ubezpieczenia powstaje najpóźniej w dniu złożenia wniosku o wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Rozporządzenie określa minimalną wysokość sumy gwarancyjnej, czyli przedsiębiorcy mogą zawierać umowy ubezpieczenia obowiązkowego także na wyższe sumy niż te wskazane w rozporządzeniu.
źródło: Dziennik Ustaw Nr 252, poz. 1690