Co mogą służby?
Ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw wprowadzono istotne ograniczenie przesłanki stosowania kontroli operacyjnej w odniesieniu do wszystkich służb uprawnionych do jej stosowania.
Przyjęto, że stosowanie takiej kontroli dopuszczalne jest wyłącznie wówczas, gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo nieprzydatne. Rezygnacja z przesłanki prawdopodobieństwa, że inne środki będą nieprzydatne lub bezskuteczne, jako podstawy zarządzenia kontroli operacyjnej ma na celu ograniczenie podstaw do stosowania tej kontroli wyłącznie do sytuacji, w których stwierdzona zostanie nieprzydatność bądź nieskuteczność innych metod. Ustawa ta wprowadza jednocześnie wyraźną regulację nakładającą na Policję oraz służby specjalne obowiązek przesyłania do sądu wraz z wnioskiem kontroli operacyjnej materiałów uzasadniających potrzebę zastosowania takiej kontroli.
Warto także zwrócić uwagę na wprowadzony ustawą wyraźny zakaz wykorzystania materiałów pozyskanych podczas stosowania kontroli operacyjnej w jakimkolwiek innym postępowaniu niż postępowanie karne w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, w stosunku do którego dopuszczalne jest stosowanie takiej kontroli, a także przewidziany w projekcie mechanizm niszczenia tych wszystkich materiałów uzyskanych w toku kontroli operacyjnej, które nie zawierają dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego.
źródło: www.ms.gov.pl