Nie bądź jeleń, weź paragon
Ruszyła kolejna odsłona akcji Ministerstwa Finansów „Weź paragon”. Kontrolerzy skarbowi podczas wakacji będą sprawdzać prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży na kasach fiskalnych w miejscowościach turystycznych i przypominać o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji.
Akcja prowadzona we współpracy m.in. z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewódzkimi inspektoratami inspekcji handlowej ma przypominać, że wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie dla kupującego. Dzięki niemu nie tylko łatwiej jest dochodzić swoich praw np. w przypadku reklamacji wadliwego towaru czy usługi, ale również porównywać ceny u różnych sprzedawców i kontrolować własne wydatki. Chodzi również o uświadomienie przedsiębiorcom potrzeby rzetelnego wydawania paragonów.
Dowód zakupu musimy otrzymać niezależnie od miejsca sprzedaży produktu – przypomina UOKiK. Dotyczy to zatem nie tylko zakupów na bazarze, stoisku z pamiątkami czy w Internecie. Paragon powinien być wydany również wówczas, gdy kupujemy bilet autobusowy, do kina, na mecz. Warto też pamiętać, że zgodnie z prawem dowodem na zawartą transakcję – obok paragonu – może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura VAT, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły.
Gdy nie otrzymaliśmy paragonu od sprzedawcy, powinniśmy to zgłosić do urzędu kontroli skarbowej. Natomiast w przypadku problemów z zakupami czy odrzuconą reklamacją możemy liczyć na bezpłatną pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów.
źródło: www.mf.gov.pl